dilluns, 1 de juliol del 2013

Joana Raspall, 100 anys

Avui, 1 de juliol, l'escriptora i bibliotecària Joana Raspall, compleix 100 anys. Una persona que va fer una gran tasca en la defensa de la llengua catalana. Poc després de la guerra feia classes particulars de català a casa, i més endavant, va seguir exercint aquesta docència a través d'Òmnium Cultural. A més, la seva obra, extensa, està dedicada principalment als més petits, cosa que ha fet d'ella un referent a les escoles catalanes. Per la seva trajectòria i en reconeixement a la seva obra, aquest 2013 ha rebut el premi Crítica Serra d'Or de literatura infantil. A més, el 2006 va ser guardonada amb la Creu de Sant Jordi.
Ha publicat especialment poesia, però també narrativa i teatre, a més d'obres d'investigació i divulgació en l'àmbit dels sinònims, els parònims, les locucions i les frases fetes.
Les seves darreres obres han estat: els reculls poètics El meu món de poesia (2011) i Font de versos (2012).
En el Concert per la Llibertat del passat dissabte, Joana Raspall va ser present mitjançant un dels seus poemes, que va ser recitat en el transcurs de l'acte. Es tracta d'"El vell vestit".


El vell vestit

Duc un vestit antic de seda forta
que, de tant dur-lo, m’ha emmotllat la pell.
El gest més ferm queda travat per ell
i el crit més viu fa so de fulla morta.
Em cansa forcejar en la lluita vana
de retrobar el mot just, l’acord real.
El vestit vell m’estreny fins a fer mal
i tremolo del fred que m’encomana.
Enyoro la nuesa beneïda
que em deixava indefensa en el neguit,
quan tot podia ser viscut i dit
al compàs jove que no té cap mida.
Sota la pell del meu antic robatge
sóc viva, malgrat tot, i sóc rebel,
i amb els que lluiten forjo el mateix cel
de llibertat, des del meu esclavatge.

JOANA RASPALL


Per molts anys, Joana!!

http://ves.cat/g3XD