dimarts, 7 d’abril del 2015

Acadèmia d'idiomes invisibles

Acadèmia d'idiomes invisibles és el poemari amb què l'Anna Bou Jorba va ser guardonada amb el IX Premi de Poesia Joan Perucho Vila d'Ascó 2014.
Un estimulant recull de poemes que ens transporta a una acadèmia on tot sembla possible, fins i tot jugant amb la paradoxa i amb els sentits. El llibre està conformat de tres parts, cadascuna de les quals amb setze poemes, i amb un joc al final de cada part, un test de set preguntes relacionades amb el contingut del llibre. Haurem estat prou amatents?
Les tres parts del llibre són:
  • Lliçó 1: Llengües mortes.
  • Lliçó 2: Anatomia i dissecció dels objectes.
  • Lliçó 3: Teoria del desconeixement.
De l'Anna Jorba ens diu que és nascuda a Barcelona el 1973, i llicenciada en Disseny d'Interiors per l'Escola Eina de Barcelona. Redactora i coordinadora, entre els anys 2002 i 2006, de la secció de poesia de la revista literària Atenena. Redactora, des de 2006, del web de cinema Diario de Venusville. Beca europea de poesia "Fundamentals of Poetry" l'any 2011.
Amb el seu primer poemari, L'última mohicana, va obtenir el premi Vila de Martorell 2012.

Un dels poemes diu així:

L'altre dia vaig trobar-me la divinitat asseguda en una rosa, observant el
paisatge, aficionada i aliena, menjant crispetes invisibles. Em privava de la
vista de la flor, com et priva del petó protagonista, en tot cinema, l'etern
clatell del davant.
"Divinitat, please -no vaig poder estar-me'n de dir-li-, pots abaixar el
cap, que em tapes la rosa?"
I ella, sobtada, es va encongir d'espatlles mentre s'esmunyia per la butaca
del pètal; la tija com un pal de bombers per on lliscar i escapar-se...
Llavors, vaig adonar-me que la rosa em tapava la vista.